Taloyhtiön tavoitteena oli parantaa lämmitysjärjestelmän tasapainotusta sekä säästää energiaa. Taloyhtiöön asennettiin Wattisen älylämmityspalvelu joulukuussa 2020, minkä jälkeen lämmitysenergian kulutus on vähentynyt yli 20%.
Asennuksessa kaikkiin lämmityspattereihin vaihdettiin älytermostaatit, joilla on langaton yhteys palvelua ohjaavaan tekoälyyn. Porraskäytäviin asennettiin yhteyslaitteet ja päävesimittarille asennettiin kokonaisvedenkulutuksen etälukija. Näin älylämmitys tunnistaa lämpimän käyttöveden kulutuspiikkien ajankohdat, jolloin kokonaiskulutusta voidaan tasoittaa laskemalla tilojen lämmitystä huippukulutuksen ajaksi. Tasaisempi kulutus voi mahdollistaa kiinteistölle matalammat kaukolämmön perus/tehomaksut.
Asukkaat voivat säätää lämmitystä mieleisekseen (taloyhtiön määrittelemissä rajoissa) joko suoraan patterin termostaatista tai Wattisen älypuhelinsovelluksella, jolloin erilaiset ajastukset sujuvat kätevästi. Asukas voi esimerkiksi yhdellä painalluksella valita sovelluksesta Poissa-tilan poistuessaan kotoa useammaksi päiväksi, jolloin tyhjää kotia ei lämmitetä liikaa. Yli puolet tämän taloyhtiön asukkaista hyödyntää Wattisen älypuhelinsovellusta säätöjen ja ajastusten tekemiseen.
Wattisen toimesta taloyhtiön lämmityksen säätökäyrää on säädetty paremmaksi ja laskettu yleisten tilojen lämpötiloja suositusten mukaisiksi.
Artikkeli yhtiön kokemuksista Wattisen älylämmityksestä:
https://www.wattinen.fi/ajankohtaista/taloyhtion-asukkaat-laskivat-energiankulutusta-alylammityksen-avulla